Ik nam de proef op de som

Betalingstermijn overschrijden, dit kan tellen!

Gisterenavond in het nieuws laat op één:

http://www.deredactie.be/html/flash/nieuws/videoPlayer.swf

Hierop meende ik de bewering van de persoon uit het filmpje te mogen delen en maakte dit kenbaar op twitter. (Hij stelt dat er ongeveer een 38% facturen te laat betaald worden).
Als snel kreeg ik een aantal replies.

Fact_replies

En zo dook ik snel de boekhouding in en verkreeg onderstaand tabelletje voor het jaar 2008. Ik hield rekening met facturen uitgeschreven tot 10/12/2008 (30 VVD till now)

Datum uit

Datum betaald

Difference

4/01/2008

5/02/2008

32

1

4/01/2008

26/02/2008

53

1

10/01/2008

365

1

10/01/2008

11/03/2008

61

1

10/01/2008

22/01/2008

12

0

10/01/2008

10/01/2008

0

0

11/01/2008

22/01/2008

11

0

23/01/2008

27/02/2008

35

1

31/01/2008

4/03/2008

33

1

4/02/2008

13/02/2008

9

0

4/02/2008

6/03/2008

31

1

4/02/2008

25/03/2008

50

1

4/02/2008

27/02/2008

23

0

4/02/2008

13/02/2008

9

0

4/02/2008

3/03/2008

28

0

8/02/2008

26/02/2008

18

0

8/02/2008

1/03/2008

22

0

15/02/2008

1/03/2008

15

0

27/02/2008

6/03/2008

8

0

27/02/2008

25/03/2008

27

0

27/02/2008

18/03/2008

20

0

27/02/2008

18/05/2008

81

1

29/02/2008

31/03/2008

31

1

3/03/2008

5/07/2008

124

1

8/03/2008

307

1

14/03/2008

5/05/2008

52

1

25/03/2008

3/04/2008

9

0

25/03/2008

3/04/2008

9

0

1/04/2008

11/04/2008

10

0

1/04/2008

5/05/2008

34

1

16/04/2008

30/04/2008

14

0

16/04/2008

6/05/2008

20

0

16/04/2008

20/09/2008

157

1

7/05/2008

30/05/2008

23

0

7/05/2008

30/06/2008

54

1

22/05/2008

25/06/2008

34

1

22/05/2008

30/05/2008

8

0

22/05/2008

24/12/2008

216

1

1/06/2008

2/07/2008

31

1

1/06/2008

4/06/2008

3

0

4/06/2008

21/08/2008

78

1

1/07/2008

29/07/2008

28

0

1/07/2008

192

1

1/07/2008

1/08/2008

31

1

1/07/2008

21/08/2008

51

1

11/08/2008

11/09/2008

31

1

11/08/2008

12/09/2008

32

1

11/08/2008

27/08/2008

16

0

11/08/2008

5/09/2008

25

0

11/08/2008

27/08/2008

16

0

11/08/2008

27/08/2008

16

0

11/08/2008

1/09/2008

21

0

30/08/2008

8/09/2008

9

0

30/08/2008

132

1

30/08/2008

4/09/2008

5

0

30/08/2008

1/09/2008

2

0

3/09/2008

1/10/2008

28

0

1/10/2008

15/12/2008

75

1

1/10/2008

29/10/2008

28

0

1/10/2008

3/12/2008

63

1

1/10/2008

30/10/2008

29

0

1/10/2008

28/11/2008

58

1

1/10/2008

100

1

1/10/2008

4/11/2008

34

1

1/10/2008

31/10/2008

30

0

1/10/2008

22/12/2008

82

1

4/10/2008

22/10/2008

18

0

6/10/2008

10/12/2008

65

1

6/10/2008

4/11/2008

29

0

20/10/2008

15/12/2008

56

1

22/10/2008

24/10/2008

2

0

3/11/2008

3/12/2008

30

0

4/11/2008

24/12/2008

50

1

4/11/2008

1/12/2008

27

0

4/11/2008

7/11/2008

3

0

30/11/2008

31/12/2008

31

1

8/12/2008

32

1

8/12/2008

20/12/2008

12

0

8/12/2008

16/12/2008

8

0

37

% too late

0,47

47 % dus. Dat is bijna de helft. En 5 zijn er tot nu toe onbetaald.

Dit kan tellen.

5 thoughts on “Ik nam de proef op de som”

  1. ik zou het eens moeten opzoeken voor exacte cijfers maar hier is het de laatste maanden te merken dat we klanten regelmatiger een herinnering moeten sturen.

    Like

  2. We zien een tendens om:
    – selectief te worden in de keuze van uw klanten en een formele screening te doen
    – de betalingstermijn gaat van 30 dagen naar 60 en zelf 90 dagen
    Het enige dat je kan doen is langere betalingstermijnen vragen bij je eigen leveranciers en het in je prijs verrekenen …

    pvws last blog post.. Best Wishes for 2009 !

    Like

  3. Bedankt om dit te delen, altijd goed om eens te kunnen vergelijken.

    Enkele opmerkingen van mijn kant:
    – je beschouwt klanten die na 31, 32, 33 of 34 dagen ook als laatbetalers, da’s misschien wat scherp. Je moet altijd rekening houden met de duur van de banktransactie (vooral bij buitenlandse klanten)
    – klanten die consequent later betalen (iedereen heeft er zo neem ik aan) zetten wij soms op een kortere betalingstermijn (bv. 14d of zelfs 7d), zo komen ze alvast vroeger in het aanmaningsproces en dat helpt vaak. Sommige klanten betalen immers pas als ze een aanmaning krijgen…

    Niettemin wat gegevens van bij ons over 2008 (facturatie van december buiten beschouwing gelaten)
    – 51,6 % van de facturen zijn op tijd betaald (sommigen zelfs ver voor de vervaldatum, zulke klanten bestaan dus ook!). De gemiddelde betalingstermijn voor die facturen was 20,23 dagen
    – 49.4% van de facturen zijn dus niet op tijd betaald (gelukkig geen open facturen meer van die periode), met een gemiddelde betalingstermijn van 44.38 dagen of een overrun van 14.38d

    Over alle facturen zit er gemiddeld 35.68 dagen tussen factuurdatum en betalingsdatum.

    gr,
    Tim.

    Tims last blog post.. Wallpaper december 2008

    Like

Wat denk je?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.