Het was lang geleden dat ik nog eens met de auto naar het werk in Brussel reed. Aangezien het verlofperiode is en mijn abonnement bij de NMBS verlengde diende te worden besloot ik om toch maar eens de auto te nemen in plaats van de trein.
[Met de trein]
Als ik met de trein ga ben ik meestal één uur 40 onder weg. Dat is dan de verplaatsing met de auto naar Aalter die naargelang het verkeer en de vele rode lichten op de Aalterbaan zo een 20 tot 25 minuten duurt. In Aalter heb ik dan nog een 5 tot 10 minuten de tijd om te parkeren, mogelijks al eens door de krant te gaan en naar de trein te stappen. De treinrit duurt op papier 58 minuten tot 1u01 minuten, afhankelijk van het tijdstip van vertrek (23 na het uur of 12 voor het uur). Maar je rekent beter op 1u05 tot 1u10.
Dit maakt in totaal tot 1u40 voor een enkel reisje met de trein naar Brussel.
Maandelijkse kostprijs met de trein: 192 euro. Inbegrepen, de spanning of je de trein op tijd haalt – ook al vertrek je ruim op tijd bij je thuis – en of de trein er wel op tijd zal zijn. Vooral in de winterperiode is het aangenaam wachten op het perron te Aalter.
[Met de auto]
Parkeren aan het noordstation te Brussel is 15 euro per dag. Nogal duur toch. Maar ik hoorde van enkele collega’s dat je rechtover onze kantoren kan parkeren mits het plaatsen van de parkeerschijf. Je dient dan wel om de 2 uur de straat over te steken , even deel te nemen aan het verkeer en dan hopen dat er terug plaats is om terug parkeren en de schijf te leggen – want zo moet het volgens het verkeersreglement. Tijdens verlofperiodes zou dat evenwel geen probleem mogen zijn.
Er zijn werken in Aalter, er zijn werken in Zwijnaarde. Best wel een risico dus. Maar ik hoorde niets op de radio van enige verkeershinder op mijn traject dus ik vertrok vandaag om 08u02 met de auto naar het werk. Om 09u05 kon ik inchecken op het werk. Auto geparkeerd en al. In een blauwe zone waar nog wel enkele parkeerplaatsen zijn. Ik had zelfs de ganse tijd muziek in de auto.
Straks dien ik niet te kijken hoe laat het is opdat ik de trein niet zou missen. Minpuntje, ik kon de papieren gazet nog niet doornemen. Maar dat kan ik straks dan wel doen terwijl ik mijn stuutjes eet. En mijn soepke drink.
Ik moet de proef eens op de som nemen om ‘s morgens om 06.00 uur tijdens niet verlofperiodes naar Brussel te rijden..
[Trein in Eeklo]
Een aandachtig lezer zal zich nu de vraag stellen waarom ik de trein niet in Eeklo neem, want daar is toch ook een station. Ondermeer deze blogpost is één van de redenen waarom ik daar de trein niet neem.
Juli en Augustus zijn goed te doen met de auto. Voor de terugreis wel iets drukker in de tunnels en de Keizer Karelstraat.
Tijdens het jaar: 06u00 is te laat. Als ik om 5u30 vertrek, dan ben ik er ook op een uur. Dan nog hopen op een klant war je zo vroeg kan beginnen.
LikeLike
Er zijn tijden geweest dat ik in Brussel werkte. Soms nam ik ook wel eens de auto en bij het Noordstation kan je vaak wel ergens gewoon parkeren. Maar in de tijd dat ik bij Belgacom werkte en de late shift had (en dus niet voor files hoefde te vrezen) reed ik vaak met de auto tot in Schaarbeek, parkeerde ik me niet heel ver van het station daar. 5 minuutjes trein en ik was er ook. Mét al die voordelen die je noemt. Maar ik vrees dat het monsterfiles zijn buiten de vakanties…
LikeLike