Ik heb mij voorgenomen om deze maand de auto mee te laten doen aan de Tournée minérale. Voor mezelf zie ik het nog wel of ik deze maand al dan niet een glaasje alcoholbevattende drank zal nuttigen. Ik denk eerder van niet, gezien ik het nu toch al sinds verleden jaar zonder doe.
Maar deze maand ga ik dus met de trein naar het werk in Brussel. De afgelopen zes maand deed ik het met de auto en wou die nu even op regime plaatsen. 10.000 km op 3 maand vond ik een ietsje teveel. Minstens 1 keer tanken per week brengt de teller al snel op een 300 euro per maand aan benzine. Als ik op de site van autogids de kostprijs per kilometer bereken kom ik al snel aan 0.28 euro/km. Evenwel, hoe meer kilometer je doet, hoe goedkoper dit lijkt te worden.
Dus 0.28/km x 158 = 44.24 euro per traject H/T.
Nu is de kostprijs – rekening houdend met een 1000 km ipv 3000 km/maand:
0,40 * 40 (verplaatsing Aalter): 16 euro + trein H/T 11 euro: 27 euro/dag
Een andere reden is om op het gemakje een boek te kunnen lezen. Dat gaat namelijk niet in de auto.
We zijn nu 2 dagen ver en ik krijg al afkickverschijnselen.
- Van ‘s morgens vroeg al goed op de tijd moeten letten zodat ik zeker op tijd van thuis vertrek richting station Aalter. De trein, als die op tijd is, wacht immers niet.
- Het is koud om te staan wachten op het perron.
- Studio Brussel dat regelmatig wegvalt.
- De mensen zijn nogal nors in de trein. Soms kan er al eens een glimlach af maar meestal is het een blik van ‘heb ik iets van jou aan toch’- als je goededag zegt.
- 2 dagen ver, 2 keer meer dan 10 minuten later aangekomen.
- Gisteren, terugrit moeten doen met een gehalveerde trein. Overvol dus.
- Niet kunnen klagen over een auto die je langs rechts voorbij steekt om toch dat plaatsje voor jou in te nemen.
- de parkeerschijf die niet verzet dient te worden.
- Ik verlies ongeveer 45 minuten per enkel traject, zijnde 1.30 uur per dag.