Web 2.0 in opspraak?

Vandaag las ik in de metro een artikel over het boek de @-cultuur van Andrew Keen.

Een kort stukje uit het artikel (op de website van Metro zou je het ganse artikel moeten kunnen lezen, maar enkel die pagina waar het op staat blijkt niet weer gegeven te worden).

ANDREW KEEN VREEST DAT HET INTERNET ONZE CULTUUR KAPOT MAAKT

< >

U hekelt de Web 2.0-revolutie waarin iedereen om het even wat op het internet kan publiceren. Hoe ziet Web 2.0 er volgens u uit?
Web 2.0 is de omwenteling in de manier waarop de mens naar informatie op zoek gaat en zelf content creëert. Vroeger raadpleegde hij betrouwbare bronnen, luisterde naar experts en betrokkenen en vormde zich dan een gefundeerde mening. Tradionele media zoals kranten en televisie betaalden journalisten voor hun goede, professionele bijdragen. Maar sinds de opmars van het internet kwam er een vloedgolf van ‘nieuwe media’ op gang – on line encyclopedieën, weblogs, nieuwssites- die elk hun eigen waarheid verkondigen. Wie zit daar achter? Amateurs die zonder kennis van zaken of enige expertise hun medium van berichten voorzien waarvan de toegevoegde waarde vaak nihil is. Wikipedio, Youtube en de miljoenen weblogs geven mensen de kans om hun ei te leggen- en dat juich ik zeker toe- maar zijn eigenlijk lege dozen. De kwaliteit van die amateuristische content laat nogal te wensen over. Helaas weten vele surfers dat niet altijd en beschouwen ze die amateurwebsites vaak als een autoriteit.

Het artikel eindigt als volgt.

Ik weet dat ik in bepaalde hoofdstukken van mijn boek overdrijf, maar ik doe dat om gehoord te worden en een debat op gang te brengen. Daar worden we allemaal beter van toch?

Wel laat het debat alvast beginnen.

[tags]Andrew Keen, web 2.0, de @-cultuur, meulenhoff[/tags]

2 thoughts on “Web 2.0 in opspraak?”

  1. “Vroeger raadpleegde hij betrouwbare bronnen, luisterde naar experts en betrokkenen en vormde zich dan een gefundeerde mening.”
    Yeah, right.
    Vroeger las men iets in de krant waarover dan op café gediscussieerd werd, waar de gefundeerde mening gevormd werd. Men haalt de info nu nog steeds bij dezelfde mensen, enkel de communicatimethode is gewijzigd. En de hoeveelheid mensen waarmee men communiceerd, wat eigenlijk het risico op bias moet verminderen.

    Like

Wat denk je?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: