9188 Mambo

Ik open de proximus enveloppe en vind aldaar de factuur terug voor de geleverde diensten.
Daar ik een detail heb van de factuur zag ik een aantal verworven sms-en van 9188 Mambo.
Ik had nog nooit van die service gehoord dus ging op het internet zoeken wat die 9188 Mambo mij zou kunnen leveren. Het blijkt te gaan om beltonen en andere dingen die je zo op je GSM krijgt. Maar ik doe daar niet aan mee. Helemaal niet. Au Secours, dat is mijn ding niet!
Toen ik het voorval tegen een vriend vertelde wist die mij te vertellen dat hij afgelopen maand ook al een aantal smsjes via 9188 Mambo had ontvangen. Ook zonder inschrijven of aanvragen of what ever.
Kan dit dan zomaar?

46 thoughts on “9188 Mambo”

  1. Ik heb net hetzelfde voor. Vier berichten ontvangen van 9188 Mambo en gefactureerd ; kost mij incl btw 8 euro asjeblief. Toppunt is dat ik heb helemaal niets ontvangen heb !! Heb nog nooit van Mambo gehoord. Ik laat het niet bij en bel eens naar Proximus. Desnoods stuur ik deze pagina aangetekend naar Proximus en Mambo, als ik daar een adres van vind. Heeft iemand al een oplossing gevonden ? Stuur gerust een mailtje, iedereen mag mijn naam weten : patrick.aertssen@telenet.be
    Dank u wel
    Patrick

    Like

  2. Bij mij ook van dat. November en december samen 9,70 Euro incl BTW. Heb ook nog nooit van Mambo gehoord. Probeer bij Proximus binnen te geraken. Hang ondertussen al een half uur aan de telefoon en nog steeds niets!!!

    Like

  3. ‘k Heb net Proximus aan de lijn gehad. Het nummer 6000 is gratis, maar je moet wel veeeel geduld hebben en eentjes, tweetjes, etc indrukken om bij iemand terecht te komen. Maar goed, het volgende : ze kennen het probleem en crediteren het gefactureerde bedrag. Komen er tussen einddatum vorige factuur en nu, nog berichten van Mambo, dan volstaat het om nog eens te bellen naar Proximus en tzal weer gecrediteerd worden. Maar het belangrijkste is dat de service van proximus goed is en dat ze onmiddellijk dergelijke ‘speciale’ nummers blokkeren !
    Men zegge het voort
    en laat je dus vooral niet doen.!
    Proximus bedankt en aan alle slachtoffers van Mambo…reageer nu

    Patrick

    Like

  4. Ik heb hetzelfde voor, er zijn ook 2 sms’en aangerekend geweest van nr 9188 en dit terwijl ik niets aangevraagd of bestelt heb. Dit was op 19 dec 2008, vrijdag s’avonds. Ik kreeg toen wel twee sms’en met rare tekens in. Ik vraag me nog steeds af van wie of waar het komt. Gelukkig ben ik niet de enige.

    Like

  5. Ik heb al een achttal smsen van 9188 gekregen!!
    In het begin wist ik niet dat dit geld kostte!
    Hoe kan je dit doen stoppen? Ik zit bij mobistar. Kun je aan hen vragen om dit nummer te blokkeren?

    Groetjes,

    Like

  6. Dag,

    Ik heb juist hetzelfde aan de hand, ik heb naar proximus gebeld en daar een klacht neer gelegd. Ze hebben me het telefoon nummer van de overkoepelende organisatie gegeven die die dingen regelt. En de man aan de telefoon was aan’t vloeken op Mambo, maar hij zag direct dat ik me nooit had ingeschreven en zei dat hij het geld zouden terug storten, alles ok dacht ik totdat ik vandaag weer 2 berichten kreeg.

    Like

  7. Hallo Erwin,

    Je kan Proximus bijkomend vragen om dat nummer 9188 te blokkeren, wat ze bij mij dus gedaan hebben. Zo kunnen ze je in de toekomst ook geen meer aanrekenen, tenminste van dat nummer …

    Ik vermoed dat ze je nr 02/255 55 00 gegeven hebben van de ‘overkoepelende organisatie’, die Paratel heet.
    (help@paratel.be)
    Jammer genoeg zeggen ze dat Proximus verantwoordelijk is en Proximus zegt dat Paratel verantwoordelijk is …

    Like

  8. Rita, aangezien je bij Mobistar bent, heb je je ooit ingeschreven bij Mambo of iets dergelijks ?

    Volgens Paratel zou het een technische fout zijn bij Proximus, maar als het ook bij Mobistar is dan moet dat wel echt toevallig zijn dat deze dezelfde technische fout hebben …

    Om de sms’en zelf te doen stoppen moet je STOP sturen naar 9188, maar persoonlijk zou ik dit afraden om te doen, want dan kan provider zeggen dat je wel degelijk iets hebt verstuurd naar 9188. In slechtste geval moet je er achteraf nog voor betalen ook.

    Like

  9. @Bart,

    Ik heb vandaag ook maar eens gebeld naar Proximus.
    De persoon van proximus (ene Thomas) vertelde mij dat ik STOP moest sturen naar dat nummer. Om de door jou gestelde reden wou ik dat niet doen.
    MAAR:
    Nog geen tien minuten later kreeg ik 4! smsjes van 9188.
    En toen heb ik maar STOP gestuurd.
    Man, dit wordt precies nog een mooi stukje boerenbedrog.

    Like

  10. Yep hier ook… Ik zit bij telenet mobile.

    Dit is puur illegaal, en er zou toch iets moeten aan gedaan worden…

    Als je die website van paratel bekijkt, staat daar nergens iets over die mambo…

    Zeer louche praktijken, denk ik zo…

    Like

  11. Idem hier. Vorige maand reeds 3,30€ gefactureerd. Gisterenavond 2 berichten ontvangen, een of andere prijsvraag. Daarnet gebeld naar Proximus, eerste maal een zeer ONvriendelijke man aan de telefoon die zelfs z’n naam niet heeft gezegd. De tweede maal wel geholpen geweest: Advies was STOP terug te sturen. Echt op de hoogte zijn ze blijkbaar nog niet en staan zeer weigerachtig tegenover de beller.

    Like

  12. Beste,
    Ik heb op mijn factuur van proximus net hetzelfde voorgehad dan jij. Ik heb daar ook niet om gevraagd en toch worden die dingen mij toegestuurd. Ik heb contact op genomen met het betreffende bedrijf via
    help@paratel.be en daar verweet men mij zelfs eerroof, ik overweeg verdere stappen, Via Testaankoop of het ministerie van consumenten zaken. Indien u of mensen die u kent hier ook slachtoffer van geworden zijn, mogen ze hun wedervaren via mijn e-mailadres doen geworden. Ik zorg er voor dat ze op de juiste plaats terecht komen en dat zulke praktijken niet langer kunnen.
    Groeten,
    André Bervoets

    Like

  13. Heeft iemand al enig nieuws gehad van z’n provider (proximus, mobistar, …) omtrent die smsen van 9188 ?
    Ik vrees dat we nog eens zullen moeten bellen.

    Like

  14. Ik heb ook een klacht ingediend bij de ombudsman. Dit is nu al de 2e keer dat ze mij 2 berichtjes sturen.

    AANTAL GEFACTUREERD DIENSTEN PRIJS
    BERICHTEN AANTAL IN EUR
    1 1 1207 Bevestiging Inlichtingen 0,2066
    2 2 ontvangen van 9188 Mambo 3,3058
    Totaal externe SMS informatie: 3,5124

    Like

  15. ook hier hetzelfde.er werden op de laattse factuur 2 sms’en aangerekend (2 euro/st) voor speciale sms’jes naar het nr. 9188. Dit klopt niet. Ik heb een e-mailadres doorgekregen.ga er onmiddellijk een mail naar sturen.

    Like

  16. Ik heb zonet een telefoontje gekregen. Er is inderdaad misbruik in het spel. Ze zijn dit aan het onderzoeken en ‘gedupeerde’ krijgen hun geld teruggestort. Ik heb deze link doorgegeven en ze gaan jullie contacteren.

    Like

  17. Vooral vermelden dat je je nooit hebt ingeschreven !
    Proximus heeft me vandaag (na maand) teruggebeld dat ze inderdaad niet konden bewijzen dat ik me ooit heb ingeschreven voor 9188 (aangezien ik me nooit heb inschreven, evident) en dus dat ze het bedrag zullen crediteren …
    Nu kom ik te horen dat m’n broer (bij Mobistar) ook slachtoffer is van die sms’en.

    Dus het nummer 9188 laten blokkeren is de boodschap (STOP sturen heeft niet echt veel zin)

    Barts last blog post.. DURE EN ONGEVRAAGDE SMS-JES VAN 9188

    Like

  18. Ik heb net hetzelfde meegemaakt.

    Ik krijg een factuur van proximus met de een rekening voor Mambo ik zou 2 berichtjes hebben ontvangen, wat nooit is gebeurt. Na telefonisch contact te hebben gehad met proximus gingen ze dit onderzoeken maar er gebeurde niets.

    Tot ik effectief 2 berichtjes van Mambo krijg. Na opnieuw met proximus contact op te nemen krijg ik een onbeschofte helper die me herhaalde dat ik me heb ingeschreven en STOP moest sturen. Als ik wilde weten hoe ik me ingeschreven heb moest ik een fax versturen (is dat een klantendienst!). Heb dan maar STOP gesmst en sinds dan geen berichtjes gekregen.

    Maar nu krijg ik een berichtje van 9340. Heb direct een STOP bericht gestuurd. Maar deze keer ga ik officieel een aangetekende brief sturen en een financiele schade vergoeding eisen van Proximus. Ze schermen dat zij niet verantwoordelijk zijn maar door het toetelaten ontvangen berichtjes aan te rekenen. Zijn ze in mijn ogen ook verantwoordelijk voor deze oplichterij en moeten ze deze dienten beter screnen en een mogelijkheid geven om ineens alle 9xxx nummers te blokkeren.

    Like

  19. Vandaag kreeg ik nogmaals berichtjes, deze keer van het nummer 9320, weer een prijsvraag.
    Ik heb al naar proximus gebeld en die hebben mij verteld dat ik uitgeschreven was en dat ik de betaalde som ging terugkrijgen maar blijkbaar ben ik niet uitgeschreven…

    Het lijkt mij ook erg dubieus dat ze nu plots een ander nummer gebruiken!

    Like

  20. Ik krijg ook die vervelende berichten van 9188, en heb naar paratel een mail gestuurd. Dan naar Mambomarketing. Ze vroegen me mijn gsm nummer. Die heb ik gegeven nu vrijdag 13 feb 09, en tevens klacht ingediend. zaterdag krijg ik terug berichten nu van 9981. Hoeveel poten heeft een spin.
    Ik heb met mobistar gebeld en die leggen gewoon in. Ik denk mobistar op te geven. Terwijl ik dit schrijf krijg ik van 8899 een bericht dat mijn nummer succesvol werd uitgeschreven.???

    Mijn inziens één en hetzelfde zootje. Komt allemaal van dezelfde organisatie, denk ik..
    Kan iemand me verder helpen.
    Ik wens ook stappen te ondernemen. Zijn er nog mensen die samen met mij deze zaak (ook al kost het je maar … 6 berichten= 12 euro) . Dit is totaal ongehoord.

    Like

  21. Heb vandaag nog eens naar de klantendienst gebeld en vroeg om alle 9xxx nummers te blokeren. De eerste die ik aan de lijn had vertelde me dat het alles of niets was dus niet alleen 9xxx nummers. Maar de tweede kon dit wel. Nu hopen dat ze dit ook correct hebben gedaan. Het crediteren kan pas als ik effectief een factuur heb gekregen. Dus nog eventjes afwachten voor ik verdere stappen onderneem …

    Like

  22. Ook ik merkte op de faktuur van mijn Mobistar abonnement van half februari 2009 de SMS’jes op van het nummber 9188. In het detail-overzicht kon ik zien dat er telkens twee waren verstuurd, aan een prijs van 2 euro per SMS. Twee paar SMS’jes waren van 9188 en er was ook nog 1 paar van 9340. Ik ging eens mijn vorige faktuur nakijken en zowaar, daar stond ook nog 1 paar SMS’jes van 9188 op – dat was me toen niet opgevallen omdat het eindbedrag hierdoor niet veel hoger uitkwam.

    Na het lezen van de kommentaar op diverse websites zoals deze, begon er zich een beeld te vormen van een grote zwendel, waarbij mensen worden beroofd aan SMS-tarief, al dan niet met medeplichtigheid van de uitbater van het GSM-netwerk.

    Ik vermoedde al dat ik mijn centen nooit meer zou terugzien, maar ik wou tenminste vermijden dat de diefstal zou blijven voortduren. Op de website van Mobistar las ik dat ze de mogelijkheid aanbieden om
    alle betalende SMS-diensten tegelijk te blokkeren.

    Ik belde naar de helpdesk (bij Mobistar is dat 5000)
    om deze blokkering aan te vragen. Ik legde ook uit dat ik ongewenste SMS-jes had ontvangen waarvoor ik me beslist nooit geabonneerd had. Dat ik deze diensten nog niet eens kende. Ha, dat wou die dame wel eens opzoeken – ik had zelf ook al op http://offer.mobistar.be/userfiles/files/services_premium/contentproviders-nl.pdf gekeken, daar lijkt 9188 voor Paratel te staan, en 9340 voor Golden Bytes. De dame meende nochtans dat 9188 van Mambo was.

    Ik vroeg haar hoe het mogelijk was dat ik ineens op deze “Premium SMS” geabonneerd was, terwijl ik hiervoor nooit enige stappen ondernomen had. Ze suste me door te stellen dat een enkele SMS reaktie op bijvoorbeeld een TV-spelletje hiervan al de oorzaak kon geweest zijn, en dat er dan in kleine lettertjes bijstond dat het om een abonnement op een SMS-dienst ging. Ik geloof niet dat ik ooit zo’n SMS zou opgestuurd hebben, maar ik drong niet verder aan.

    Ik wou wel weten waarom er dan ineens twee diensten (9188 en 9340) op mij afgevuurd werden. Volgens haar was het allemaal “een grote cirkel” en kon de ene dienst tot de andere leiden ??

    Dan stuurde ik nog een mail naar Paratel, volgens mij de dienst achter 9188, om te klagen over een ongevraagd abonnement op hun diensten. Ik wees hun erop dat ze beweren de ethische richtlijnen voor GSM diensten te volgen, op http://www.gofguidelines.be/
    maar daarin staat dat een klant uitdrukkelijk een SMS moet gestuurd hebben om zijn abonnement op een SMS dienst aan te vragen ; dat is stap 3 van een “dubbele opt-in procedure”. En ik voegde eraan toe dat ik de
    Ombudsdienst voor Telekommunikatie http://www.ombudsmantelecom.be/xml/index_nl.html wel eens zou op de hoogte brengen.

    En nee maar, daags nadien kreeg ik van Paratel een mail terug; zoals op hun website stond, legden ze uit dat ze alleen maar doorgeefluik spelen voor verdere firma’s, die de eigenlijke SMS-diensten willen aanbieden aan geinteresseerde klanten. In dit geval was de achterliggende firma MamboMarketing. Ze beweerden dat ze mijn klacht hadden onderzocht, en hadden vastgesteld dat hun logfile voor MamboMarketing geen aanvraag tot SMS abonnement van mijnentwege bevatte.

    Ze verklaarden zich dus akkoord met mijn klacht, en meldden dat ze aan Mobistar zouden verzoeken om mij terug te betalen. En inderdaad, nog een dag nadien werd ik door de klantendienst van Mobistar verwittigd dat Paratel hun had gekontakteerd om een vergissing in mijn SMS-aanrekening te melden. Mobistar zou het bedrag dan krediteren bij de volgende faktuur.

    Ik moet dus eerlijk zeggen dat zowel Mobistar als Paratel zich korrekt hebben gedragen. Mogelijks is zelfs de derde speler in het verhaal, Mambo, te goeder trouw en hebben ze gewoon een komputer-fout gehad die heel wat mensen verkeerdelijk heeft gefaktureerd voor SMS-diensten. Of, het zou nog kunnen dat Mambo een vuil spel speelt, zonder medeweten van Paratel en Mobistar, door moedwillig ongevraagde SMS’jes te faktureren. In dat geval hoop ik dat Paratel of Mobistar, na een regen van klachten, beslissen om hun samenwerking met Mambo stop te zetten.

    Like

  23. Ik heb hetzelfde probleem vandaag ontdekt .

    Blijkbaar kampen zeer veel personen met dit probleem .

    ik heb alvast een mail gestuurd naar Peters en Pichal van radio 1
    Indien we dit massaal doen zullen zij dit probleem in de mate van het mogelijke kunnen oplossen .

    Alvast bedankt voor de medewerking .

    grtz

    Benoot Pascal 9750 zingem

    Like

  24. man man man, en ‘t is nog niet gedaan, deze maand krijg ik dit op mijn factuur:

    1 0 ontvangen van 8899 Paratel 0,0000
    4 4 ontvangen van 9188 Mambo 6,6116
    2 2 ontvangen van 9320 GoldenB 3,305

    dus weeral bellen naar de helpdesk en, ik denk dat ik mij eens ferm ga moeten kwaadmaken!

    Like

  25. Nogmaals gebeld naar Proximus, volgende maand terug een creditnota en vanaf nu zijn al dergelijke berichten geblokkeerd.

    Wat dus ook wel wil zeggen dat ik mij nu niet meer kan inschrijven voor ‘correcte’ sms diensten…

    Like

  26. Francis,
    ik heb bij Proximus alleen de Adult Content laten blokeren de laatste die ik aan de lijn had verzekerde me dat dit de 7xxx en de 9xxx reeksen blokeert.

    Blijkbaar bestaat er veel verwarring bij de proximus klantendienst zelf.

    Groeten
    Dries

    Like

  27. Gisteren hetzelfde gedaan als bokske. Een email gestuurd naar paratel met een klacht. Ik werd vorige maand 8 euro aangerekend voor mambo sms’en.
    Blijkt bij nazicht dat het een fout is en dat deze fout wordt rechtgezet, ze gaan in totaal 18 euro crediteren van sms’en uit andere maanden waar ik dus duidelijk had overgekeken…

    Like

  28. Ik heb ook >30€ aan ongewilde smssen gehad van mambo. Ik ga officieel klacht indienen want ik had er nog nooit van gehoord.
    Ik begrijp niet hoe zulke zaken mogelijk is????

    Like

  29. oei mijn post was te vroeg weg

    De verantwoordelijke van Mambo is idd Van Opstal
    hij woonde in kontich, maar woont daar nu niet meer…

    Voor alle klachten moet je dus bij hem zijn en niet bij paratel

    Like

Wat denk je?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.