Ronse

Deze morgen, Vrijdag 13 April moest ik voor mijn werk naar Ronse.
Wel een gekke stad hoor, Ronse.
Als je vanuit Oudenaarde komt en je rijdt naar het stadscentrum dan moet je een helling af.
Die helling deed ooit (meermaals?) dienst als decor voor een wereldkampioenschap wielrennen. Een afbeelding op een muur in de rijrichting naar Oudenaarde doet mij denken aan beelden van lang geleden. Beelden van een WK wielrennen die je soms te zien krijgt in een oude documentaire of een ‘the best of…’. (google heeft me niet veel opgeleverd… Moet iets met Claude kriekieljon(;)) geweest zijn.Misschien hebben jullie hier meer info over?)
Maar goed, best een rare stad, daar had ik het over.
Bij het binnenkomen mag je 70 rijden, dit is dus bergaf. Je lost het gaspedaal, want de afdaling is toch stijl genoeg, en opeens kom je in ‘Renaix centre’. Je mag dus nog maximum 50 rijden. Dat terwijl het gewicht en de zwaartekracht ervoor zorgden dat je met je wagentje reeds aan 80 bergaf ging. Remmen remmen en remmen dus. Want van zodra je de rempedaal ook maar een beetje lost zal Newton er wel voor zorgen dat je de maximum snelheid terug overtreedt.

Hmm, iemand Eeklo al eens gewikkiet?

[tags]Ronse, Eeklo, Wielrennen, wereldkampioenschap[/tags]